نخست وزیر اسبق مالزی در پرونده فساد اقتصادی مجرم شناخته شد

به گزارش سبزوار امروز، دادگاهی در مالزی نخست وزیر برکنار شده این کشور را در پرونده فساد اقتصادی چند میلیارد دلاری و سوء استفاده از قدرت مجرم شناخت.

نخست وزیر اسبق مالزی در پرونده فساد اقتصادی مجرم شناخته شد

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، نجیب رزاق نخست وزیر اسبق مالزی در پرونده فساد اقتصادی و سوء استفاده از قدرت در دادگاهی در مالزی مجرم شناخته شد.

رسانه های محلی گزارش کردند که نخست وزیر اسبق مالزی در دادگاهی در این کشور در ارتباط با پرونده فساد اقتصادی صندوق توسعه مالزی واحد موسوم به پرونده 1MDBمجرم شناخته شد.

روزنامه انگلیسی گاردین در این خصوص گزارش کرد، نجیب در اولین جلسه محاکمه مرتبط با فساد چند میلیارد دلاری پرونده 1MDB در تمامی هفت اتهامی که به وی وارد آمده بود، مجرم شناخته شد.

نجیب هرگونه اقدام اشتباه در ارتباط با یکی از بزرگترین کلاهبرداری های اقتصادی دنیا را رد نموده است. آنطور که در دادگاه مالزی نیز مطرح شده است، میلیاردها دلار از یک صندوق دولتی که با هدف ارتقا توسعه مالزی راه اندازی شده بود، برداشت شده است.

فساد اقتصادی مذکور، سیاست مالزی را به لرزه درآورد و موجب براندازی حزب رزاق موسوم به سازمان ملی مالایاهای متحد (Umno) بعد از 61 سال در قدرت بودن، شد و همچنین موجب شد یکسری تحقیقات در کشورهای سراسر دنیا انجام گیرد.

طبق گزارش گاردین، کمتر از دو سال بعد از کنار رفتن حزب Umno، مجدداً این حزب در ماه مارس امسال میلادی به وسیله ائتلافی به رهبری محی الدین یاسین نخست وزیر مالزی به قدرت بازگشت.

آنطور که در گزارش گاردین آمده است، نجیب رزاق با پنج جلسه محاکمه جداگانه در ارتباط با فسادهای اقتصادی روبرو است و حکم امروز (سه شنبه) دادگاه مالزی، مرتبط با هفت اتهام مربوط به انتقال 9.9 میلیون دلار از صندوق 1MDB به حساب های بانکی نجیب به وسیله شرکت های واسطه می گردد.

نجیب، 67 ساله اواخر روز گذشته (دوشنبه) در پُستی که در صفحه فیس بوک خود قرار داده بود گفت که آمادگی دارد به نبرد برای دفاع از خود تا سرانجام این راستا ادامه دهد.

وی همچنین تصریح نموده بود در صورتیکه گناهکار شناخته گردد، درخواست تجدیدنظر خواهد داد و احتمال داده بود در صورتیکه تبرئه گردد، دادستان ها درخواست تجدیدنظر بدهند.

رزاق در صفحه فیس بوک خود در این خصوص نوشت: از روز اول، گفته ام که این فرصتی است تا این ننگ را از روی نام خود پاک کنم. فردا تصمیم دیوان عالی هرچه باشد، سرانجام راه نیست...بعد از این، به دادگاه استیناف می رویم. من آماده ام.

طبق این گزارش، در طول محاکمه، دادگاه به ولخرجی های نجیب در دوران نخست وزیری اش پرداخت که در یکی از موارد، او در یک روز، 800 هزار دلار در یک جواهرفروشی در ایتالیا و چند ماه بعد 108 هزار دلار در یک بوتیک شانل در هاوایی هزینه نموده بود.

نجیب در دفاع از خود گفت که هزینه هایی که از کارت اعتباری وی شده است برای اهداف رسمی بوده و مدعی شد که در پرونده های سوء استفاده از اعتماد، پولشویی و سوء استفاده از قدرت مجرم نبوده است. نخست وزیر اسبق مالزی برای هرکدام از این اتهامات با محکومیت تا 20 سال حبس روبرو است.

طبق گزارش گاردین، نجیب در جلسه دادگاه شهادت داد که مسئولان مؤسسه اقتصادی Jho Low و 1MDB وی را گمراه نموده اند تا به این باور برسد که این وجوه، اهدایی خاندان سلطنتی عربستان سعودی است و آنطور که دادستان ها مدعی هستند، اختلاس از صندوق 1MDB نبوده است.

وزارت خارجه عربستان در سال 2016 گفت که این وجوه یک یاری اقتصادی واقعی است اما دولت عربستان از آن موقع به بعد هیچ گونه اظهارنظری در این خصوص ننموده است.

طبق این گزارش، در مجموع، وزارت دادگستری ایالات متحده آمریکا می گوید که بیش از 4.5 میلیارد دلار از صندوق 1MDB به سرقت رفته است و دستیاران نجیب در پولشویی این مبالغ دست داشته اند. بیش از 700 میلیون دلار از بودجه این صندوق ظاهراً به حساب های بانکی نجیب واریز شده است. همسر نجیب و چندین تن از مقام های حزب رزاق و دولت پیشین نیز در پرونده های فساد به اختلاس متهم شده اند.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 30 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sabzevartoday.ir شناسه مطلب: 1518

به "نخست وزیر اسبق مالزی در پرونده فساد اقتصادی مجرم شناخته شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نخست وزیر اسبق مالزی در پرونده فساد اقتصادی مجرم شناخته شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید