مردم از وزیر نیرو، تضمین قطعی حیات رودخانه کرج در طرح انتقال آب به تهران را می خواهند

به گزارش سبزوار امروز، سه نماینده مردم البرز در مجلس شورای اسلامی به وزیر نیرو در مورد طرح انتقال آب رودخانه کرج به تهران تذکر کتبی دادند.

مردم از وزیر نیرو، تضمین قطعی حیات رودخانه کرج در طرح انتقال آب به تهران را می خواهند

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرنگاران، علی حدادی، مهدی عسگری و علیرضا عباسی، نمایندگان مردم استان البرز در مجلس شورای اسلامی در اقدامی آیین نامه ای به رضا اردکانیان، وزیر نیرو در مورد طرح انتقال آب کرج به تهران تذکر کتبی دادند.

خلاصه تذکر کتبی این است که با توجه به طرح انتقال آب کرج به تهران، مردم کرج به دنبال تضمین قطعی حیات رودخانه و زیست بو منطقه هستند و مسئولیت هرگونه تبعات بعدی برعهده مسئولان ذیربط خواهد بود.

در توضیح این تذکر آمده است:

با طرح انتقال آب از رودخانه کرج به تصفیه خانه ششم تهران به وسیله تونل تاسیس شده، 7/5 متر مکعب بر ثانیه از جریان پایه آب رودخانه کرج حذف می گردد، لذا سوالات و ابهامات جدی برای مردم فهیم استان البرز ایجاد شده که احتیاج به پاسخ گویی دارد:

1- آیا کاهش کیفیت آب شرب تهران و افت تراز آب زیرزمینی و نشست زمین فقط مختص تهران است و استان البرز دچار مشکل نمی گردد؟! همان طور که آگاه هستید در شرایط فعلی استان البرز افت تراز آب زیرزمینی سالیانه 1 متر و نشست زمین در دشت های جنوبی سالیانه 30 سانتی متر می باشد.

بیشتر بخوانید:

  • پروژه ای که برای مردم آب ندارد؛ اما برای سرمایه گذار نان دارد / البرز تشنه است

2- همان طور که می دانید منابع آب استان البرز 78 درصد از منابع زیر زمینی و 22 درصد از آب های سطحی تامین می گردد. در صورتی که این درصد برای تهران 50 به 50 است. جناب آقای وزیر تا کی قرار است با این تعریف از توسعه، به صورت نامتوازن منابع شهر ها و استان ها از بین برود؟!

3- با حذف بخشی از دبی جریان رودخانه کرج، نسبت پسآب وارده افزایش یافته و تأمین آب کرج که در 1 کیلومتری پایین دست بیلقان در حال اجرا است با خطر جدی آلودگی آب شرب روبرو می گردد که این انتقال گویی بدون توجه به اثرات کیفی بر روی رودخانه کرج در حال اجرا است.

4- بر اساس مطالعات صورت گرفته دانشگاه تهران، حقابه زیست محیطی رودخانه کرج برای حفظ حیات رودخانه و گونه های زیستی، و همچنین تغذیه سفره های زیرزمینی حداقل 183 میلیون متر مکعب در سال است، به صورت واضح بفرمایید شرایط بعد انتقال چگونه است و این حقابه چگونه تامین می گردد؟! و علت این اختلاف در مشخص حقابه زیست محیطی با مصوبه هیئت وزیران که عدد 63 میلیون متر مکعب است چیست؟!

مردم کرج به دنبال تضمین قطعی حیات رودخانه و زیست بوم منطقه می باشند و مسئولیت هرگونه تبعات بعدی از جمله پیامد های زیست محیطی، مالی، اجتماعی، تامین آب شرب و فرونشست زمین برعهده مسئولین ذی ربط خواهد بود.

لازم به ذکر است، طرح انتقال آب رودخانه کرج برای مصرف در تهران چند سالی است از سوی بخش خصوصی شروع شده و لوله گذاری های آن تا حدودی صورت گرفته است، اما به نظر می رسد این طرح، پیوست زیست محیطی ندارد و احتمال بی آبی در استان البرز را افزایش می دهد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 5 آذر 1399 بروزرسانی: 5 آذر 1399 گردآورنده: sabzevartoday.ir شناسه مطلب: 1654

به "مردم از وزیر نیرو، تضمین قطعی حیات رودخانه کرج در طرح انتقال آب به تهران را می خواهند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مردم از وزیر نیرو، تضمین قطعی حیات رودخانه کرج در طرح انتقال آب به تهران را می خواهند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید