روزگار تیره انجیر سیاه، میوه بهشتی در جهنم تشنگی دست وپا می زند

به گزارش سبزوار امروز، خبرنگاران- گروه استان ها: محصولات کشاورزی و باغی شهرستان پلدختر در استان لرستان را بیش از هر چیزی بانام انجیر سیاه می شناسند، انجیری که به واسطه زودرس بودن پیش از هر نوع انجیری راهی بازار می گردد و خواستار زیادی در سراسر کشور و دنیا دارد.

روزگار تیره انجیر سیاه، میوه بهشتی در جهنم تشنگی دست وپا می زند

این محصول در سطح وسیعی از شهرستان پلدختر پرورش داده می گردد و علاوه بر ایجاد فرصت های اشتغال این شهرستان را مستعد تبدیل به قطب صادرات انجیر به کشورهای مختلف دنیا نموده است.

روزگار تیره انجیر سیاه

بنا بر آمار ارائه گردیده از سوی مسئولان، 33 درصد انجیر سیاه آبی کشور در لرستان فراوری می گردد و لرستان در پرورش و فراوری انجیر سیاه در کشور رکورددار است. این در حالی است که 92 درصد این میوه در شهرستان پلدختر فراوری می گردد.

اما هرساله انجیر کاران پلدختر با مشکل کمبود آب روبرو هستند و خشک شدن رودخانه مادیان رود باعث گردیده بود تا درختان چندین ساله انجیر در باغات پلدختر در آستانه نابودی قرار بگیرند.

کم آبی و برداشت غیرمجاز آب از رودخانه مادیان رود و کشکان در بالادست، باغات انجیر پلدختر را آستانه نابودی قرار داده تا باغداران به تماشای نابودی درختان 30 ساله انجیری بنشینند که سال ها مایه برکت زندگی مردم منطقه بوده است.

یکی از باغداران منطقه زیودار پلدختر در سخنانی با بیان اینکه کار برداشت محصول انجیر از اوایل مرداد ماه شروع می گردد و این کار تا آخر شهریور ماه ادامه دارد، گفت: پر فروش ترین محصول ما، میوه انجیر است.

میوه بهشتی در جهنم تشنگی دست وپا می زند

یکی دیگر از باغداران پلدختری با تاکید بر اینکه ما نه پالایشگاه و نه پتروشیمی می خواهیم، گفت: تنها درخواست ما از مسئولان ایجاد صنایع تبدیلی برای فرآوری محصولاتمان است.

وی تاکید نمود: انجیر یک میوه ضعیف است و باید سریع در بازار ارائه گردد.

یکی دیگر از باغداران پلدختری با تاکید بر اینکه مشکل این طلای سیاه کم آبی است، گفت: حدود شش هکتار باغ انجیر دارم که بیش از 32 میلیون تومان هزینه آب را برای آنها داده ام.

وی با اشاره به اینکه تا دو سال آینده رودخانه مادیان رود به طور کلی خشک می گردد، مطرح نمود: با خشک شدن این رودخانه، ما هم باید روستا را ترک کنیم.

احداث ایستگاه پمپاژ برای برطرف مشکل بی آبی

علیرضا احمدوندی مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی لرستان در این رابطه با بیان اینکه فراوری انجیر در لرستان 25 هزار و 350 تن است، گفت: لرستان در زمینه فراوری محصول انجیر در مقام نخست واقع شده است.

وی، توضیح داد: لرستان به لحاظ فراوری و عملکرد انجیر سیاه مقام نخست را در کشور دارد.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی لرستان در ادامه با اشاره به موضوع کمبود آب برای باغداران انجیر پلدختر، مطرح نمود: در این رابطه بحث احداث یک ایستگاه پمپاژ آب در رودخانه کشکان در دستور کار قرار گرفته است.

احمدوند با اشاره به اینکه این ایستگاه پمپاژ از اوایل سالجاری عملیات احداث آن شروع گردیده است، ادامه داد: ظرفیت این ایستگاه پمپاژ 300 هکتار بوده، اما تا 400 هکتار نیز ظرفیت دارد.

وی بیان داشت: اگر مردم زودتر پای کار بیایند و تشکیل پرونده بدهند، این ایستگاه پمپاژ افتتاح خواهد شد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 31 شهریور 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sabzevartoday.ir شناسه مطلب: 93

به "روزگار تیره انجیر سیاه، میوه بهشتی در جهنم تشنگی دست وپا می زند" امتیاز دهید

1 کاربر به "روزگار تیره انجیر سیاه، میوه بهشتی در جهنم تشنگی دست وپا می زند" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روزگار تیره انجیر سیاه، میوه بهشتی در جهنم تشنگی دست وپا می زند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید