در جوین کشاورزان حمایت نمی شوند؛ دلالان جولان می دهند

به گزارش سبزوار امروز، قیمت نهایی بعضی از محصولات کشاورزی توسط دلالان تعیین می شود و کشاورزان مجبورند برای اینکه محصول روی دستشان نماند دسترنج خود را با قیمت بسیار پایین که از طرف دلال مشخص شده است، بفروشند.

در جوین کشاورزان حمایت نمی شوند؛ دلالان جولان می دهند

این مطلب را تعدادی از کشاورزان شهرستان جوین در گفتگو با خبرنگار ما اعلام کردند.

ملک فر یکی از کشاورزان گفت: بعضی از محصولات مانند زیره، تخم هندوانه و پشم گوسفند که قیمت خرید تضمینی ندارد قبل از برداشت محصول قیمت بسیار بالایی دارد، ولی به محض برداشت، دلالان به سراغ کشاورزان آمده که کشاورز به ناچار محصول تولیدی خود را با قیمتی که دلال اعلام کند، به فروش می رساند.

وی ادامه داد: ولی همین کالای فروخته شده در فصل کشت با قیمت بسیار بالایی به کشاورز فروخته می شود، به عنوان نمونه در فصل کاشت زیره باید این محصول را دو تا سه برابر قیمت فروش خریداری نماییم.

مظلومی یکی دیگر از کشاورزان گفت: به همین خاطر ناچاریم به کشت تک محصولی در منطقه که نرخ تضمینی دارد اقدام کنیم، کشت این نوع محصولات هم چون در سطح شهرستان بیشتر چغندرقند می باشد و از طرفی کارخانه قند جوین خریدار بلامنازع است، هر گونه بخواهد با کشاورز رفتار می کند. یکی دیگر از کشاورزان هم گفت: یونجه یکی دیگر از محصولاتی است که قیمت تضمینی ندارد و کشاورز ناچار به خشک کردن آن است و باید با قیمت تعیین شده دلال واگذار نماید.

اشکان یکی از کشاورزان منطقه اظهار داشت: باید تمام محصولات کشاورزی قیمت تضمینی داشته باشند و وزارت جهادکشاورزی طوری برنامه ریزی کند که محصول بلافاصله پس از برداشت خریداری شده و کشاورز متضرر نگردد و بتواند با انتخاب خود نسبت به کشت محصولات متنوع اقدام نماید.

وی خاطرنشان کرد آب و خاک در کشت محصولات حرف اول را می زند و چون در منطقه ما از تنوع کشت به خاطر نبود قیمت تضمینی محصولات خبری نیست، آب و خاک خاصیت خود را از دست داده و برداشت محصول پایین آمده است.

یکی دیگر از کشاورزان گفت: در شروع کار کشاورزی به کشت زعفران و پسته روی آوردم ولی چون مساعدتی نشد و مشاوره خوب نبود هر دو با شکست مواجه شد.

ملایجردی اظهار داشت: مدتی است دنبال تسهیلات طرح طوبی هستم! این قدر امروز و فردا و بروکراسی اداری راه انداخته اند که از اجرای این طرح منصرف شده ام.

وی افزود: قصد داشتم پنج هکتار از اراضی خودم را که لم یزرع می باشد به باغ و دشت کارآمد تبدیل کنم و هر چند رسانه ها تبلیغ زیادی جهت واگذاری زمین رایگان و تسهیلات اعطایی بلاعوض می کنند ولی در عمل چالشهای فراوانی وجود دارد.

انتشار: 27 اسفند 1391 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sabzevartoday.ir شناسه مطلب: 264

به "در جوین کشاورزان حمایت نمی شوند؛ دلالان جولان می دهند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در جوین کشاورزان حمایت نمی شوند؛ دلالان جولان می دهند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید