خسارت 22 هزار میلیاردی کرونا به گردشگری

به گزارش سبزوار امروز، از سه ماه گذشته که صنعت گردشگری فعالیت خود را مجددا شروع نموده ، حجم کمی از گردشگران برای اقامت خود بوم گردی ها را انتخاب نموده اند. دلیل اصلی این امر نیز کاهش فعالیت تورهای گردشگری است، زیرا اغلب تورگردانان هم با کاهش مسافر روبرو بوده اند.

خسارت 22 هزار میلیاردی کرونا به گردشگری

به گزارش گروه رسانه های خبرنگاران، به نقل از فرهیختگان، براساس آمارهای رسمی، در ایران هزار و 273 هتل دارای مجوز فعالیت می نمایند که سالانه حجم زیادی از مسافران و جهانگرد های داخلی و خارجی را در خود اسکان می دهند و با شیوع ویروس کرونا اغلب مشاغل در کشورها دستخوش رکود و مسائل شده اند. در این میان با کاهش فعالیت های مربوط به جهانگردی در کشور، هتل ها نیز به یکی از زیانبارترین مراکز خدماتی تبدیل شده اند. به طوری که از اسفند 98 تا آبان 1400 خسارتی بالغ بر 22 هزار میلیارد تومان به آنها وارد شده است. درواقع با همه گیری ویروس کرونا و کاهش سفرها این اماکن خالی از مسافر شده اند و در شرایط نامطلوبی قرار گرفته اند و از سوی دیگر با توجه به اینکه هزینه جاری هتل ها که شامل آب، برق، گاز، حقوق پرسنل و اقتصادیات، جزء هزینه نگهداری محسوب می شوند؛ هزینه نگهداری مبلغ قابل توجهی است. بخش دیگر زیان ها، متوجه اقامتگاه های بوم گردی کشور بوده. فعالان این بخش می گویند تا به امروز به علت شیوع کرونا و تعطیلی های دستوری، حدود 40 تا 50 درصد از بوم گردی ها آسیب جدی دیده اند که اغلب متضرران افرادی هستند که فعالیت خود را تازه آغاز نموده و در حوزه بوم گردی نوپا بوده اند.

تخفیف 50 درصدی هم هتل ها را پر نکرد

مسائل مراکز خدماتی و ازجمله هتل ها تا آنجایی پیش رفته که براساس اظهارات فعالان این بخش، حتی در بعضی زمان ها که کرونا در پایین ترین سطح خود قرار می گرفت و ممنوعیت برای سفر وجود نداشت و اجازه فعالیت 50 درصدی به آنها داده می شد، اغلب هتل های از دو تا پنج ستاره برای مسافرانی که در هتل اقامت نمایند، تخفیف های 30 تا 50 درصدی درنظر گرفته بودند اما بااین حال استقبال چندانی از سوی جهانگردان نشد و همین امر خسارت اقتصادی قابل توجهی به این نوع از اقامتگاه ها وارد کرد. کمبود جهانگرد در هتل ها موجب شد اغلب هتلداران برای کاهش زیان حاصل از این امر از حجم نیروی کاری خود کاسته و با کمترین ظرفیت کارکنان خود هتل خود را اداره نمایند تا بتوانند هزینه های جاری خود را تا حد امکان کاهش دهند.

درخصوص مقدار خسارت کرونا به هتل ها جمشید حمزه زاده، رئیس جامعه هتلداران ایران گفت: از زمان آغاز کرونا تا به امروز بیشترین آسیب را در صنعت جهانگردی هتل ها دیده اند، زیرا اگر نگاهی به هزینه نگهداری آنها انداخته و محاسبه کنیم، متوجه خواهیم شد صاحبان این نوع از اقامتگاه ها نه تنها سودی را که در چندسال اخیر به علت فعالیت در این حوزه به دست آورده بودند از دست داده اند، بلکه بعضی برای تامین هزینه نگهداری هتل های خود مقروض نیز شده اند.

وی اضافه کرد: از اسفند 98 تا سرانجام آبان سال جاری هتل ها و مراکز اقامتی مجاز رسمی مانند مسافرخانه ها، هتل آپارتمان ها و... 22 هزار میلیارد تومان زیان اقتصادی داشته اند که برای جبران چنین زیانی تنها امید ما دوران پساکروناست.

هتل هایی که به حراج گذاشته شده اند

حمزه زاده درباره تغییر کاربری هتل ها عنوان نمود: تا به امروز هتلی تغییر کاربری نداده است و شاید علت آن مراحل سخت تغییر کاربری باشد که افراد را از این کار منصرف می نماید اما از ابتدای شیوع کرونا تا الان بعضی هتلداران هتل های خود را فروخته یا به دیگری واگذار نموده اند که آمار دقیق از این امر در اختیار هیچ ارگانی نیست. درواقع همواره افرادی در این صنف بوده اند که هتل های خود را به فروش می رساندند اما در این دوران حجم فروش هتل ها افزایش یافته است.

وی گفت: ضریب اشغال هتل ها در دوران شیوع کرونا به شدت پایین بوده، به طوری که در برترین حالت (در دوران کاهش شیوع کووید-19) به صورت میانگین 10 درصد هتل ها اسکان مسافر داشته اند اما در سه ماه گذشته که ممنوعیت های سفر لغو شده، این رقم فرایند افزایش به خود گرفته و به حدود 25 درصد رسیده است. بیشترین درصد اشغال هتل ها و مراکز اقامتی رسمی و دارای مجوز مربوط به شهرهای جهانگرد پذیر هستند که معمولا جهانگردان زیادی این منطقه ها را برای سفر انتخاب می نمایند.

آنالیز ها نشان می دهد شیوع ویروس کووید-19 از اسفند سال 98 تاثیر قابل توجهی بر جهانگردی ایران گذاشته است، به طوری که تعداد جهانگردانی که در هفت ماهه ابتدایی سال 99 وارد کشورشده اند نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته 94 درصد منفی بوده است. بوم گردی ها یکی از اقامتگاه هایی هستند که جهانگردان خارجی از آن استقبال می کردند و تمایل به اقامت در آنها را داشتند اما با کاهش سفر این نوع از اقامتگاه های سنتی نیز آسیب جدی دیده اند. تعطیلی های دستوری موجب شدند که حتی جهانگردان داخلی در دوران کرونا نتوانند از آنها برای اقامت استفاده نمایند.

در کشور ما حدود سه هزار بوم گردی وجود داشتند که براساس اعلام وزارت جهانگردی حدود دوهزار و 700 واحد از این اقامتگاه ها مجوز خود را دریافت نموده و مابقی در فرایند تایید یا ثبت بوم گردی شان بودند.

بوم گردی ها درواقع اقامتگاه هایی از خانه روستاییان هستند که مسافران با اقامت در آنها می توانند یک زندگی روستایی را تجربه نمایند، به گونه ای که در زمان اقامت خود با افراد خانوار روستایی به مشاغل روستایی همانند کشاورزی یا دامپروری می پردازند. بعلاوه با تجهیزات کم موجود در روستاها و خانه های روستایی زندگی می نمایند اما متاسفانه امروزه بعضی بوم گردی ها به اقامتگاه هایی تبدیل شده اند که با وسایل و امکانات شهری تجهیز شده اند و خبری هم از تجربه زندگی روستایی برای جهانگردان نیست.

50 درصد بوم گردی ها از کرونا آسیب دیده اند

مازیار آل داوود، پدر بوم گردی ایران و رئیس هیات مدیره جامعه حرفه ای اقامتگاه های بوم گردی کشور درباره حجم اقامت در بوم گردی ها عنوان نمود: حجم سفرها کمتر شده و اقامت در این نوع اقامتگاه ها فرایند کاهشی به خود گرفته است، به طوری که تا سه ماه گذشته به صورت دستوری این اقامتگاه ها تعطیل بودند. تا به امروز به علت شیوع کرونا و تعطیلی های دستوری حدود 40 تا 50 درصد از بوم گردی ها آسیب جدی دیده اند که اغلب متضرران افرادی هستند که فعالیت خود را تازه آغاز نموده اند و در حوزه بوم گردی نوپا بوده اند. تا به امروز حدود 2 درصد از این بوم گردی ها تعطیل شده یا تغییر کاربری داده اند و صاحبان آنها از حضور در این شغل صرفنظر نموده اند و در شغل دیگری مشغول به فعالیت شده اند. اغلب افرادی که در بوم گردی ها فعالیت می نمایند روستانشینان هستند که شغل اصلی آنها در روستا کشاورزی و دامپروری است، به همین علت با شیوع کرونا روستاییانی که بخشی از خانه خود را به اقامتگاه بوم گردی اختصاص داده بودند، آسیب جدی به معیشت و زندگی آنها وارد نشده و در مقابل افرادی که از شهرها به روستاها جهت تاسیس بوم گردی مراجعه نموده اند، بیشترین آسیب به آنها وارد شده است. حدودا 30 تا 40 درصد از صاحبان بوم گردی ها کسانی هستند که از شهرها به روستاها سفر و چنین اقامتگاهی را تاسیس نموده اند. لازم به ذکر است از ابتدای شکل گیری این نوع اقامتگاه ها که مخصوص روستانشینان بود، قرار شد آنها را به عنوان یک شغل ثابت و اول در نظر نگیرند و تنها یاری معیشتی برایشان باشد.

کاهش 50 درصدی اقامت در بوم گردی ها

رئیس هیات مدیره جامعه حرفه ای اقامتگاه های بوم گردی کشور گفت: از سه ماه گذشته که صنعت جهانگردی فعالیت خود را مجددا آغاز نموده ، حجم کمی از جهانگردان برای اقامت خود بوم گردی ها را انتخاب نموده اند. علت اصلی این امر نیز کاهش فعالیت تورهای جهانگردی است، زیرا اغلب تورگردانان هم با کاهش مسافر روبرو بوده اند و مسافران کمتری را به روستاها و منطقه ها بکر می آورند تا در این اماکن اقامت نمایند.

وی عنوان نمود: براساس آمارها از اول پاییز سال جاری که حوزه جهانگردی فعال شده، تا به امروز حداقل حدود 40 تا 50 درصد با ریزش مسافر نسبت مدت زمان مشابه در دوران قبل از شیوع ویروس کرونا روبرو بوده ایم. به طوری که در منطقه ها جهانگردپذیر اغلب بوم گردی ها صرفا در آخر هفته مسافر داشته اند و حجم مسافران خارجی نیز در سه ماه گذشته چندان چشمگیر نبوده است. درصورتی که در دوران قبل از شیوع کووید-19 در ایام هفته مسافران ایرانی و خارجی زیادی برای اقامت بوم گردی را انتخاب می کردند. آل داوود گفت: اولین بوم گردی ایران متعلق به من بود که با توجه به شرایطی که کرونا ایجاد نموده، در آن تغییر کاربری دادم و آن را تعطیل نموده ام.

اخبار گروه سایر رسانه ها صرفا بازنشر اخبار سایت ها و خبرگزاری هاست و خبرنگاران هیچ مسئولیتی در قبال آن ندارد.

بازگشت به صفحه رسانه ها

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 24 دی 1400 بروزرسانی: 24 دی 1400 گردآورنده: sabzevartoday.ir شناسه مطلب: 2296

به "خسارت 22 هزار میلیاردی کرونا به گردشگری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خسارت 22 هزار میلیاردی کرونا به گردشگری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید