جانسون: با طرح پیشنهادی ترزا می مرتکب اشتباه تاریخی می شویم

به گزارش سبزوار امروز، بوریس جانسون، وزیر خارجه پیشین انگلیس در اجتماع سالیانه حزب اتحادگرای دمکراتیک ایرلند شمالی بیان داشت انگلیس با طرح نخست وزیر این کشور درباره برگزیت در حال اجرا اشتباهی تاریخی است.

جانسون: با طرح پیشنهادی ترزا می مرتکب اشتباه تاریخی می شویم

به گزارش، به نقل از شبکه تلویزیونی ای اف پی، بوریس جانسون، وزیر خارجه پیشین انگلیس گفت: ما با طرح جدید خود درباره برگزیت در حال اجرا اشتباهی تاریخی هستیم.

بوریس جانسون این اظهارات را در اجتماع سالیانه حزب اتحادگرای دمکراتیک ایرلند شمالی بیان داشت.

جانسون در اظهاراتی در شهر بلفاست در ایرلند شمالی گفت: ما در آستانه دست زدن به یک اشتباه تاریخی هستیم. من تنها می توانم این مطلب را بیان کنم، مگر اینکه ما تغییر کنیم. روشی که ما قصد داریم با آن در اتحادیه گمرکی باقی بمانیم سبب می گردد که فرمانبر دستورات دیگران باشیم.

وی اضافه کرد: اگر کاری برای توقف و مقابله با این موضوع انجام ندهیم آنگاه ما خود را در جایگاهی خواهیم یافت که بروکسل دقیقا خواستار آن است.

وزیر خارجه پیشین انگلیس در ادامه گفت: آنگاه در این وضعیت ما نخواهیم توانست که توافق های تجاری قابل توجهی به دست آوریم. آنگاه ما هیچ ارزشی نخواهیم داشت، زیرا آنچه که در بروکسل صورت می گیرد بسیار بسیار فریبکارانه است. آن ها ایرلند شمالی را به تنها شرط غیرقابل چشم پوشی خود برای ادامه مذاکرات در آینده بدل نموده اند.

جانسون در ادامه گفت: این طرح ما را به یاد کشتی تایتانیک و لحظه غرق شدن آن در اثر برخورد با کوه یخ می اندازد. هیچ دولت محافظه کاری در انگلیس نباید این توافق را امضاء کند.

جانسون در ماه ژوئیه گذشته در اعتراض به طرح ترزا می، نخست وزیر انگلیس برای خروج از اتحادیه اروپا از مقام خود استعفا کرد. او و حزب اتحادگرای دموکراتیک ایرلند شمالی که از حامیان اصلی دولت ترزا می است مخالفت خود را به طرح ترزا می برای خروج از اتحادیه اروپا اعلام نموده اند. قرار است این طرح در ماه آینده در مجلس انگلیس به رای گذاشته گردد. می برای تصویب این طرح با چالش بزرگی روبرو است.

تنها ده نفر از نمایندگان حزب اتحادگرای دمکراتیک ایرلند شمالی از طرح ترزا می حمایت نموده اند. به هر حال این حمایت سبب شد که دولت انگلیس یک یاری مالی به مبلغ 1.3 میلیارد دلار برای ایرلند شمالی در نظر بگیرد. اما حالا به نظر می رسد که با توجه به طرح ترزا می برای خروج از اتحادیه اروپا این حزب حمایت خود را از دولت وی بردارد.

­آرلن فاستر (Arlene Foster) رهبر حزب اتحادگرای دمکراتیک ایرلند شمالی هم در تجمع سالیانه حزبش گفت، طرح می برای برگزیت سبب شده است که وی در عمل به تعهدات کلیدی خود ناکام باشد و این به نفع امنیت ملی نیست.

وی اضافه کرد: انتخاب، بین طرح می و هیچ توافقی است، اما به نظر می رسد که ترزا می همچنان بر روی طرح خود پافشاری می نماید. واقعیت این است که اگر ما می خواهیم نتیجه بهتری را نسبت به پیشنهاد کنونی کسب کنیم تنها گزینه موجود نگاه به ماوراء پیش نویس طرح ترزا می است.

اوایل هفته جاری حزب اتحاد گرای دمکراتیک ایرلند شمالی در بیانیه هشدار آمیز اظهار داشت که حمایت خود را از طرح برگزیت پیشنهادی ترزا می بر می دارد.

نایجل دادز (Nigel Dodds) معاون این حزب روز شنبه در تجمع سالیانه حزب گفت: اگر ترزا می همچنان بر روی توافق کنونی پافشاری کند آنگاه با مخالفت ما روبرو خواهد شد. این به نفع کشور و ایرلند شمالی است که احزاب ما در تعامل با هم در جهت منافع ملی حرکت نمایند.

به خاطر نقش حزب اتحادگرای ایرلند شمالی در دولت ترزا می او فیلیپ هاموند وزیر دارایی خود را راهی کنفرانس سالیانه این حزب در بلفاست کرد.

برخی از مقامات ایرلند شمالی هم نگرانی خود را از طرح ترزا می برای خروج از اتحادیه اروپا اعلام نموده اند.

سام کول (Sam Cole) رهبر یکی از احزاب محلی ایرلند شمالی گفت: ما نمی خواهیم شاهد ایجاد یک مرز در جنوب دریای ایرلند باشیم. ما خواستار یک انگلیس متحد و حرکت ملت آن رو به جلو هستیم. ما از ابتدا و زمان ایجاد انگلیس بخشی از این کشور بوده ایم و هستیم.

حزب اتحادگرای ایرلند شمالی برخلاف نامش به شدت از هرگونه روابط نزدیک با ایرلند جنوبی جلوگیری نموده است. این حزب مخالف توافق موسوم به جمعه خوب است. این توافق عملا به ده ها سال درگیری در ایرلند سرانجام داد و سبب افزایش همکاری های مرزی شد.

این حزب بنیادگرای مسیحی از زمان تاسیس خود در سال 1971 توسط یان پیسلی (Ian Paisley) به روشی خودخواستاره و با شهرت بی نظیرش در ضدیت با کاتولیک ها همیشه مواضعی آتشین و خشن را در پیش گرفته است. او یکی از حامیان حاکمیت انگلیس بر ایرلند شمالی بود و در همه پرسی سال 2016 از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا حمایت کرد.

با این وجود این حزب نگران دورنمای ایجاد مرز های مستحکمی است که در صورت اجرای طرح ترزا می درباره برگزیت به وجود می آیند، است. این مرز ها می توانند روابط تجاری ایرلند شمالی را تضعیف نمایند و یادآور ده ها سال درگیری های فرقه ای در ایرلند شمالی است.

به همین خاطر این حزب از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا حمایت می نماید. نفوذ این حزب در دولت انگلیس سبب شده است که هرگونه خروج آن از ائتلاف با دولت ترزا می سبب آسیب رسانده به صلح شنماینده در ایرلند گردد.

در این حال شین فین بزرگترین حزب ملی گرای ایرلند شمالی توافق بین ترزا می و حزب اتحادگرای ایرلند شمالی را شکستی برای مذاکرات تقسیم قدرت در ایرلند شمالی توصیف کرد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 28 فروردین 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sabzevartoday.ir شناسه مطلب: 281

به "جانسون: با طرح پیشنهادی ترزا می مرتکب اشتباه تاریخی می شویم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جانسون: با طرح پیشنهادی ترزا می مرتکب اشتباه تاریخی می شویم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید