تاکید نمایندگان مجلس افغانستان بر بازگشت هیات مذاکره کننده به کابل

به گزارش سبزوار امروز، نمایندگان مجلس افغانستان با اشاره به حوادث مرگبار اخیر استان های هلمند، غور و ننگرهار و بی نتیجه بودن مذاکرات صلح دوحه، خواستار توقف گفتگو ها و بازگشت هیات مذاکره کننده به کابل شدند.

تاکید نمایندگان مجلس افغانستان بر بازگشت هیات مذاکره کننده به کابل

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، خبرگزاری صدای افغانستان (آوا) روز سه شنبه با بیان این مطلب افزود: کنندگان مجلس در نشست عمومی روز گذشته (دوشنبه 28 مهر) با اشاره به انفجار ها و حوادث خونین چند روز گذشته در استان های هلمند، ننگرهار و ... و نیز به نتیجه نرسیدن گفتگو های صلح در دوحه، خواستار توقف مذاکرات از سوی دولت افغانستان شدند.

بر اساس این گزارش، فاطمه کوهستانی کننده غور در نشست مذکور با اشاره به رویداد خونین روز های گذشته در این ولایت، گفت: مذاکرات صلحی که در دوحه جریان دارد، متضمن جان و مال مردم نبوده و برای ما ارزشمند نیست.

کوهستانی افزود: شهفرایندان کشور حمایت و پشتیبانی خود را از مذاکراتی اعلام می کنند که در آن قتل افراد غیرنظامی و جنایت علیه شهفرایندان وجود نداشته باشد.

کننده غور با تاکید بر اینکه مذاکرات دوحه باید هرچه سریعتر متوقف شود، یادآور شد که مذاکرات باید در صورتی ادامه پیدا کند که ابتدا جنگ و خون ریزی در افغانستان خاتمه یابد.

حلیمه صدف کریمی نیز گفت کسانی که طی این روز ها در غور قربانی شدند، افراد غیرنظامی بودند که در فرایند جنگ و صلح در کشور دخالتی نداشتند.

او افزود که هیات مذاکره کننده افغانستانی باید ضمن توقف مذاکرات، از کشور هایی که در صلح افغانستان نقش دارند بخواهند تا مانع ادامه خونریزی ها شوند.

غلامحسین ناصری کننده کابل نیز در این نشست گفت: در سایه فرایند صلح، برخی حرکت ها خارج از کشور جریان دارد که در اثر آن کشور به سوی نفاق ملی و تفرقه میان شهفرایندان سوق داده می شود.

ناصری بدون بیان توضیحات بیشتری در این زمینه، اعلام نمود که تمام کشور های حاضر در افغانستان برای کمک به مردم ما نیامده اند بلکه به دنبال منافع ملی و شخصی خود آمده اند و بخاطر منافع خود با افغانستان پیمان امنیتی و استراتژیک امضاء کرده اند.

او همچنین گفت که زلمی خلیل زاد کننده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان با نقض حاکمیت ملی کشور، نفاق را در افغانستان دامن می زند و امروز هر خونی که در افغانستان می ریزد ناشی از توطئه های آمریکا و خلیل زاد است.

کرام الدین رضا زاده کننده دیگر غور نیز گفت: مردم افغانستان آرزوی صلح را دارند؛ اما گروه طالبان برخلاف موازین اسلامی و بین المللی هر روز شهفرایندان بی گناه را قتل عام می کنند که این جنایات قطعا قابل بخشش نیست.

او افزود که اگر مجامع بین المللی واقعاً در مورد صلح افغانستان صادق هستند، باید جلو خشونت و حملات طالبان را هرچه سریعتر بگیرند.

این کننده مجلس افغانستان تاکید کرد که نهاد های مسوول باید هرچه سریعتر حادثه روز یکشنبه غور را پی گیری کرده و عاملین آن را مجازات کند.

کنندگان مجلس افغانستان در حالی خواستار توقف فرایند مذاکرات بین افغانستانی دوحه می شوند که با وجود گذشت بیش از یک ماه از آغاز این مذاکرات، هنوز کوچکترین پیشرفتی در آن حاصل نشده است

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 29 آبان 1399 بروزرسانی: 29 آبان 1399 گردآورنده: sabzevartoday.ir شناسه مطلب: 1642

به "تاکید نمایندگان مجلس افغانستان بر بازگشت هیات مذاکره کننده به کابل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاکید نمایندگان مجلس افغانستان بر بازگشت هیات مذاکره کننده به کابل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید