بعد از تزریق واکسن کرونا چه اتفاقی می افتد؟

به گزارش سبزوار امروز، عوامل ناشناخته بسیاری هنوز حول واکسن وجود دارد؛ مانند اینکه هنوز معین نیست که واکسن در متوقف کردن انتقال ویروس مؤثر عمل کند و اینکه ایمنی در مقابل ویروس تا چه زمانی در بدن دریافت کنندگان ماندگار خواهد بود.

بعد از تزریق واکسن کرونا چه اتفاقی می افتد؟

واکسیناسیون گسترده کووید 19 در بسیاری از کشور ها در سراسر دنیا در حال اجرا است که باعث شده افراد برای بازگشت سریع به زندگی عادی بعد از واکسیناسیون دلگرم شوند.

به گزارش خبرنگاران به نقل از سی ان ان، اما چه زمانی کشور ها می توانند انتظار داشته باشند که بعد از واکسیناسیون به زندگی عادی برگردند؟ حقیقت این است که این اتفاق خیلی زود رخ نخواهد داد.

کارشناسان سلامت عمومی اتفاق نظر دارند که شرط بستن روی واکسن به عنوان معجزه ای که به سرعت همه گیری را تمام می نماید، واقع بینانه نیست. آن ها می گویند اقدامات مراقبتی در مقابل ویروس کرونا مانند ماسک زدن و رعایت فاصله گذاری اجتماعی بسیار احتمال دارد که برای ماه ها بعد از واکسیناسیون ادامه داشته باشد.

دکتر پاول هانتر، پروفسور در رشته پزشکی در دانشگاه ایست آرلینگتون، به سی ان ان گفته است حتی بعد از واکسیناسیون قرنطینه در کشوری مانند انگلستان باید با رعایت احتیاط برداشته گردد. او شرح می دهد که اگر انگلستان در موقعیتی شبیه ماه آگوست سال 2020 بود که تعداد مبتلایان روزانه به زیر 1000 نفر رسیده بود، بستری در بیمارستان به زیر 100 رسیده بود و تعداد مرگ در اثر کرونا زیر 10 نفر در روز بود، می شد گفت منطقی است که با وجود واکسیناسیون قرنطینه برداشته بگردد.

اما شیوع بیماری در انگلستان همچنان خارج ازکنترل است. در روز چهارشنبه 25000 مورد جدید به کرونا مبتلا شدند و 1725 مرگ در یک روز ثبت شد و با این ارقام آمار مرگ ومیر به 101887 نفر رسید.

دوهفته پیش انگلستان بالاترین آمار مرگ در دنیا را ثبت کرد؛ بنابراین حتی در کشوری مانند انگلستان که واکسیناسیون را زودتر از سایر کشور ها شروع نموده و تعداد زیادی تا به امروز واکسن دریافت نموده اند هنوز تعیین نیست که شرایط چه زمانی به حالت عادی بازگردد.

هنوز تعیین نیست واکسن انتقال ویروس را قطع کند

عوامل ناشناخته بسیاری هنوز حول واکسن وجود دارد؛ مانند اینکه هنوز تعیین نیست که واکسن در متوقف کردن انتقال ویروس مؤثر عمل کند و اینکه ایمنی در مقابل ویروس تا چه زمانی در بدن دریافت نمایندگان ماندگار خواهد بود.

این به این معنی است که افرادی که واکسن دریافت نموده اند هنوز می توانند ویروس را منتقل نمایند یا با تأخیر آن را بگیرند؛ بنابراین هنوز رعایت فاصله گذاری اجتماعی لازم است.

با اینکه برنامه واکسیناسیون انگلستان تا به امروز بسیار پیروز بوده، اما یک عامل مهم دیگر را نباید فراموش کرد: نرخ پوشش دهی واکسن.

نخست، واکسن درحال حاضر فقط به گروه های الویت دار تزریق می گردد که در حدود 20 درصد از جمعیت انگلستان را تشکیل می دهند: افراد مسن، آن هایی که دچار بیماری های زمینه ای هستند و کارکنان بهداشتی.

با افزایش نرخ پوشش دهی واکسن، انتظار می رود که تعداد دریافت نمایندگان آن کاهش پیدا نمایند. زیرا بچه ها و زنان باردار و مادرانی که به نوزاد شیر می دهند، نمی توانند واکسن بزنند و بعضی از گروه های جمعیتی نیز تمایلی به واکسن زدن ندارند.

مطالعه ای که در ماه نوامبر در انگلستان انجام داد نشان داد که 72 درصد از سیاه پوستان بریتانیایی واکسن نمی زنند یا خیلی احتمالش پایین است که واکسن بزنند. 42 درصد از پاکستانی ها و بنگلادشی ها نیز هنوز نسبت به زدن واکسن تردید داشتند.

هانتر می گوید، این به این معنی است که باید از اقدامات محافظتی دیگر در جمعیت هایی که واکسن نمی زنند استفاده کرد.

هانتر در مقاله ای که هنوز منتشر نشده مدعی شده که همه این عوامل و این حقیقت که درحال حاضر چندین نوع واکسن در حال استفاده است و هیچ واکسنی 100 درصد مؤثر نیست، باعث می گردد که احتمال ایمنی دسته جمعی در اثر واکسن بسیار ضعیف گردد. ایمنی دسته جمعی وضعیتی است که در آن تعداد کافی از جمعیت نسبت به ویروس ایمنی فراوری می نمایند که باعث می گردد ویروس نتواند به بقای خود در جمعیت ادامه دهد.

هانتر گفته امیدوار است بعضی اشکال زندگی با رعایت محدودیت های سبک تر مانند استفاده از ماسک و رعایت فاصله گذاری اجتماعی تا اوایل تابستان به حالت عادی برگردد.

هانتر می گوید واکسن ها نمی توانند ایمنی دسته جمعی ایجاد نمایند، اما می توانند شدت انتقال را به وسیله خفیف کردن علائم بیماری کاهش دهند و باید بدانیم که موارد علامت دار در حدود 3 برابر بیشتر از موارد بی علامت احتمال انتقال و سرایت دارند.

اما بعضی از محققان نسبت به ورود گونه های جدیدتر ویروس ابراز نگرانی نموده اند. دانشمندان هنوز نمی دانند که واکسن ها در خصوص گونه جدید تا چه اندازه مؤثر هستند.

منبع: BBC World

ترجمه: سایت خبرنگاران

منبع: فرادید
انتشار: 9 اسفند 1399 بروزرسانی: 9 اسفند 1399 گردآورنده: sabzevartoday.ir شناسه مطلب: 1839

به "بعد از تزریق واکسن کرونا چه اتفاقی می افتد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بعد از تزریق واکسن کرونا چه اتفاقی می افتد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید