بازار باز زیر ذره بین کارشناسی

به گزارش سبزوار امروز، درحالی پرونده عملیات بازار باز از ابتدای این هفته شروع شده است که بعضی کارشناسان باور دارند علیرغم اینکه این اقدام نرخ بهره و نرخ تورم را متعادل می نماید و اجرای آن لازم است، بانک مرکزی می توانست زمان بهتری را برای اجرایش انتخاب کند تا بهتر راهگشای اقتصاد کشور باشد.

بازار باز زیر ذره بین کارشناسی

جهت دریافت مشاوره خدمات تعرفه چاپ تراکت از بهترین و باتجربه ترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی تا چاپ تراکت های تبلیغاتی حرفه ای را با بهترین قیمت از ما بخواهید.

به گزارش خبرنگاران، بازار باز عملیاتی است که رئیس کل بانک مرکزی از آن به عنوان انقلابی در سیاست گذاری پولی نام برده و گفته که این روالی رایج در جهان بوده که اکنون در ایران اجرایی می شود. این اقدام می تواند تحول مهمی را در بازار پول، بانک ها، رابطه بانک ها با بانک مرکزی، شرایط بدهی، سپرده قانونی و عملیات بین بانکی ایجاد کند.

در این میان بانک مرکزی از عملیات بازار باز به عنوان کانالی برای کنترل بازار پول و دسترسی به اهداف تورمی خود استفاده می نماید. تا به امروز کنترل تورم و اهداف آن با کنترل پایه های پولی و نقدینگی انجام می شد، در حالی که به گفته رئیس کل بانک مرکزی این روش اصلا در جهان کارایی ندارد و آنچه مورد استفاده قرار می گیرد عملیات بازار باز به مفهوم خرید و فروش اوراق خزانه دولتی توسط بانک های مرکزی از کانال بانک هاست که خرید و فروش را برعهده دارند.

موضوعی که در این بین وجود دارد به بازار بین بانکی برمی شود؛ یعنی محلی که بانک ها در آن قرار دارند و مبادلات بین آنها انجام می شود و همچنین اضافه برداشت بانک ها از بانک مرکزی مطرح است. به هر صورت هرگاه بانک ها نقدینگی کم می آورند به چند مورد ممکن است دست بزنند؛ اقدام به دریافت سپرده با سود بالاتر، قرض دریافت از همدیگر یا برداشت از بانک مرکزی که این اقدام آنها موجب افزایش سود بین بانکی و اثرگذاری آن بر سود سپرده بانک ها و در نهایت تحت تاثیر قرار دادن تورم می شود.

این در شرایطی است که در سال های اخیر همیشه اضافه برداشت از بانک مرکزی یا رشد سود بین بانکی از موارد بی انضباطی بانک ها و از چالش ها بین بانک مرکزی و بانک ها بوده است که البته در حدود یک سال گذشته تا حدی کنترل شده و نرخ سود در این بازار کاهش یافته است. اکنون نیز به گفته رییس کل بانک مرکزی، علیرغم فشارهایی که در بازار پول وجود دارد نرخ سود بین بانکی که گاهی از 23 درصد هم عبور نموده بود به حدود 18.5 درصد کاهش یافته است.

اما این که عملیات بازار باز چه کمکی به بازار پول و تعادل در بازار بین بانکی و به نظم کشیدن بانک ها کند، موضوعی است که رئیس کل بانک مرکزی شرح داده است که وقتی دولت اوراق را منتشر و در بازار عرضه کند، به هر صورت بانک ها از این اوراق خریداری می نمایند که از محل آن سود دریافت نمایند و به عنوان یکی از دارایی های آنها تلقی می شود. این در حالی است که در جریان بازار باز کنترل نرخ سود کوتاه مدت یا بین بانکی از کانال آنها امکانپذیر خواهد بود؛ به گونه ای که اگر زمانی بانک ها دچار کمبود نقدینگی شوند و نرخ سود در بازار بین بانکی بالا رود، بانک مرکزی آغاز به خرید اوراق از بازار و تزریق پول می نماید تا بانک ها بتوانند مشکل نقدینگی را حل نمایند و نرخ سود بین بانکی کاهش پیدا کند. البته برعکس این موضوع نیز اتفاق خواهد افتاد؛ بنابراین از این پس بانک مرکزی به وسیله خرید و فروش اوراق خزانه، نرخ سود بانکی را تنظیم می نماید و به وسیله آن به اهداف تورمی که درنظر دارد، خواهد رسید.

کارشناسان چه می گویند؟

هرچند بازار باز مزایایی از قبیل ایجاد تحول مهم در بازار پول، بانک ها، رابطه بانک ها با بانک مرکزی، شرایط بدهی، سپرده قانونی و عملیات بین بانکی را در پی دارد اما عمدتا کارشناسان بر این باورند که زمان اجرای این طرح به دلیل شرایط مالی، مناسب نبود و بازار باز به تنهایی برای متعادل کردن اقتصاد کافی نیست.

در این راستا، جمال بحری - یک کارشناس حوزه بانکی - در گفت وگو با خبرنگاران، با بیان این که بعضی از اقدامات خوب در زمان های نامناسب انجام می شود، اظهار کرد: سیاست بازار باز که توسط بانک مرکزی طراحی شده و به اجرا درآمده است، با هدف تعادل نرخ بهره و به تبع آن نرخ تورم اجرا خواهد شد و اجرای آن یک ضرورت است اما با توجه به شرایطی که اقتصاد کشور در آن به سر می برد، در پیروزیت این سیاست شک و شبهه هایی وجود دارد.

وی در خصوص ویژگی های بازار باز شرح داد: بازار باز می تواند کنترل بانک مرکزی بر بازار و میزان نقدینگی را تنظیم کند و اجرای آن می تواند مثمرثمر باشد، اما از آنجاکه در انتها سال هستیم و شرایط اقتصاد سیاسی چندان مناسب نیست، این سوال پیش می آید که آیا این سیاست می تواند در شرایط فعلی پیروز باشد یا خیر؟

این کارشناس حوزه بانکی در انتها تاکید نمود: بازار باز اقدام خوبی است اما باید دید زمان مناسبی برای اجرای آن بود یا خیر و در این شرایط که ابه اجرا درآمده قطعا باید زمینه و شرایط آن را درنظر داشت.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 9 اسفند 1398 بروزرسانی: 7 اردیبهشت 1400 گردآورنده: sabzevartoday.ir شناسه مطلب: 1109

به "بازار باز زیر ذره بین کارشناسی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازار باز زیر ذره بین کارشناسی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید