ادامه فعالیت قطار حومه ای نیازمند تخصیص یارانه

به گزارش سبزوار امروز، به گزارش خبرنگاران، محمد رجبی در مراسم شروع به کار شرکت تعمیرات واگن قطارهای مسافری و باری گفت: بزرگترین شرکت حمل و نقل ریلی تصمیم گرفت تا بخش تعمیرات و معاونت امور فنی را از بدنه این شرکت جدا نموده و به صورت یک شرکت مستقل در خدمت تعمیر و بازسازی واگن های مسافری و باری این شرکت و سایر شرکت های حمل و نقل ریلی قرار دهد.

ادامه فعالیت قطار حومه ای نیازمند تخصیص یارانه

رجبی با بیان اینکه برای اجرای این فرآیند نرم افزار تدوین قیمت تمام گردیده تعمیرات و نیز نرم افزار سابقه تعمیراتی هر واگن را با همکاری شرکت های دانش بنیان داخلی طراحی کنیم، گفت: قیمت مناسب و کیفیت بالا در دستور کار شرکت تعمیرات واگن است و همچنین در دوره تحریم ها قصد داریم تا از حداکثر توان داخلی و قطعه سازان ایرانی برای بازسازی واگن ها استفاده کنیم.

مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی، با بیان اینکه در قسمت واگن های خودکشش(ترنست)بیشترین وابستگی به خارج از کشور را داریم، گفت: با توجه به اینکه شرکت زیمنس به عنوان پشتیبان قطعات واگن های خود کشش فراوری انحصاری این واگن ها و قطعات را در اختیار دارد در برخی موارد مجبور به خرید قطعات از این شرکت هستیم اما در تلاشیم میزان خودکفایی در تعمیر و بازسازی واگن های مسافری و باری را افزایش داده و از وابستگی به خارج کم کنیم. به عنوان نمونه سیستم ترمز واگن ها به عنوان حساس ترین بخش ایمنی قطار در حدود 10 سال است که به طور کامل قطع وابستگی گردیده و می توانیم آنها را در داخل فراوری کنیم.

وی درباره کم شدن برخی از قطارهای حومه ای گفت: قطار حومه ای به دلیل تفاوت سطح قیمتی تعمیرات و هزینه نگهداری نسبت به هزینه بلیت تفاوت زیادی دارد نیازمند تخصیص یارانه از سوی دولت است که در حال حاضر بخشی از هزینه ها را به صورت یارانه به شرکت رجا پرداخت می نماید ولی نیازمند یارانه بیشتری هستیم تا این تفاوت قیمتی را جبران کنیم.

به گفته رجبی، قیمت بلیت قطار حومه ای همچنان براساس قیمت سال 94 محاسبه می گردد در حالی که هزینه عملیاتی کردن این قطارها در دو سال اخیر بیش از 50 درصد رشد داشته است. در حال حاضر برای هر صد کیلومتر تردد قطار حومه ای تنها سه هزار تومان از مسافر گرفتن می کنیم که این قیمت در برابر هزینه ها بسیار ناچیز است و قطارهای حومه ای ما عمدتاً یک سر خالی تردد می نمایند.

این مقام مسئول با بیان اینکه می توانیم سالیانه 150 دستگاه واگن را در شرکت تعمیرات واگن بازسازی و اورحال کنیم درباره قیمت بلیت قطار توضیح داد: قیمت بلیت قطار در امسال تنها 10 درصد رشد داشت در حالی که هزینه های جابجایی مسافر 37 درصد افزایش داشته است.

وی گفت: تعداد واگن های آماده سیر رجا معادل 80 درصد ناوگان ریلی کشور است و در نظر داریم تا خاتمه امسال 15 دستگاه واگن نو به ناوگان رجا اضافه کنیم.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 31 شهریور 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sabzevartoday.ir شناسه مطلب: 119

به "ادامه فعالیت قطار حومه ای نیازمند تخصیص یارانه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ادامه فعالیت قطار حومه ای نیازمند تخصیص یارانه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید