ویروس کرونا با صنعت خودرو چه کرد؟
به گزارش سبزوار امروز، شیوع ویروس کرونا و به دنبال آن توقف فعالیت های مالی و تعطیلی کارخانه ها، پیامدهای مالی زیادی برای بخش های مختلف اقتصاد کشورها به دنبال داشته است.
شاید بتوان گفت، به دلیل ارتباط بالای خودروسازان با یکدیگر در تمام نقاط دنیا، خودرو یکی از صنایعی است که بیشترین آسیب ها و زیان ها را طی این مدت متحمل شده است.
در این گزارش خبرنگاران، تاثیر شیوع کرونا بر میزان فروش خودروسازان عظیم دنیا و همین طور شرایط مشاغل در این صنعت، مورد آنالیز قرار گرفته است.
افت 42 درصدی فروش خودرو در چین
در شرایط عادی، قاعدتا چین می بایست در سه ماهه ابتدایی سال، حدود شش میلیون خودرو می فروخت. فروش خودرو در فصل اول 2020 اما در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، 42 درصد کاهش یافته و این رقم در حال حاضر 3.7 میلیون خودرو گزارش شده است.
بخش عمده ای از افت، به کاهش 79 درصدی فروش در ماه فوریه مربوط می گردد. علی رغم بازگشایی کارخانه ها پس از تعطیلی 76 روزه ووهان، چشم انداز خوش بینانه ای نسبت به آینده این بازار وجود ندارد.
دولت در کوشش است تا با مشوق های مالی این صنعت را سر پا نگه دارد. عظیم ترین بازار خودروی دنیا در اختیار چین است. ووهان که مرکز مهم کارخانه های عظیم خودروسازی از جمله جنرال موتورز، هوندا، نیسان و… است، شهر موتور نامیده می گردد.
بر اساس پیش بینی های انجمن فراوریکنندگان خودرو در این کشور، احتمالا در نیمه ابتدایی امسال، فروش خودرو 10 درصد و تا خاتمه پنج درصد کاهش یابد.
این در حالی است که صنعت خودرو نقش بسیار مهمی در اقتصاد چین دارد. بیش از 40 میلیون نفر در کشور به شکلی مستقیم یا غیرمستقیم به مشاغل مربوط به این صنعت متکی هستند.
خودرو سالانه بیش از یک تریلیون دلار برای چین درآمد فراوری می نماید که این رقم تقریبا 10 درصد از بخش فراوری چین را شامل می گردد.
در عین حال، سلامت این صنعت در چین برای دیگر نقاط دنیا هم از اهمیت برخوردار است. به عنوان مثال، حدود 40 درصد از فروش کمپانی های عظیمی چون جنرال موتورز و فولکس واگن در داخل چین انجام می گردد.
علی رغم شروع فعالیت کارخانه ها به نظر می رسد، ترغیب مصرف کنندگان برای خرید خودرو کاری چالش برانگیز است. چرا که تقاضا برای خودرو حتی پیش از شیوع ویروس هم کاهش یافته بود. در سال 2019، مجموع فروش خودرو در چین با افت هشت درصدی روبرو شد.
به گفته تحلیلگران، درحالی که اختلال زنجیره تامین تحت تاثیر شیوع کرونا چالش عظیمی برای خودروسازان است، اما کاهش چشمگیر تقاضا تهدید عظیم تری برای این صنعت محسوب می گردد.
فروش جنرال موتورز 7 درصد و فروش فورد 13 درصد کاهش یافت
خودروسازان ایالات متحده آمریکا که تا به امروز با استفاده از قطعات موجود در انبارهای خود، فراوری را پیش برده بودند، حالا اما با کاهش موجودی انبارها و نیروی کار به دلیل تعطیلی کارخانه ها روبرو اند.
انتظار می رود، زیان نهایی فراوری در صنعت خودرو تاثیر قابل توجهی بر اقتصاد آمریکا و فروش خودرو داشته باشد.
بر اساس برآوردها، هزینه هر یک هفته تعطیلی فراوری و فروش، از دست دادن 90 هزار شغل و بیش از هفت میلیارد دلار درآمد است.
علی رغم آنکه آمار خوبی از فراوری و فروش خودرو در ماه های ژانویه و فوریه منتشر شده، اما با شروع تعطیلی ها از ماه مارس در آمریکا، فراوری خودروسازان در این کشور با افت روبرو شد.
فروش چهار برند عظیم ترین خودروساز آمریکایی، یعنی جنرال موتورز در سه ماهه ابتدایی سال 2020 در مجموع هفت درصد افت کردند. این چهار برند عبارتند از: شورلت، بیوک، GMC و کادیلاک.
همچنین فروش کمپانی فورد، طی همین مدت 13 درصد افت را تجربه نموده است.
صنعت خودرو در اروپا خواهان بازگشایی هرچه سریع تر کارخانه هاست
اگرچه توقف فعالیت های مالی در بریتانیا تا اواسط ماه می تمدید شده است، اما دیگر کشورهای اروپایی که در مرحله بعدی بحران قرار دارند، در حال کاهش محدودیت ها هستند.
انجمن اروپایی فراوریکنندگان خودرو (ACEA)، در بیانیه ای خواهان شروع به کارِ هر دو بخش فراوریکنندگان و تامین کنندگان پس از عبور از بحران شده است.
بر اساس گزارش های منتشرشده از سوی این انجمن، آمار ثبت خودرو در ماه مارس با 51.8 درصد کاهش، به 853 هزار و 77 دستگاه در اروپا رسیده است.
ایتالیا با ثبت 85.4 درصد کاهش، بیشترین افت فراوری را به خود اختصاص داده و پس از آن فرانسه با 72.2 درصد و اسپانیا با 69 درصد کاهش، به ترتیب در رتبه دوم و سوم قرار دارند.
ثبت خودرو در انگلیس 44.4 درصد سقوط کرد
نگرانی ها از کاهش ثبت خودرو در انگلیس، در نهایت در ماه مارس به حقیقت پیوست. در ماه گذشته میلادی ثبت خودرو در این کشور با افت 44.4 درصدی به 254 هزار و 684 دستگاه رسید. این کمترین رقم از دهه 1990 محسوب می گردد.
انجمن فراوریکنندگان موتور و معامله گران (SMMT) پیش بینی نموده است که بازار خودرو در انگلیس تا خاتمه سال، 23 درصد افت خواهد نمود.
نیسان تعطیلی کارخانه ها را تمدید کرد
فعالیت کارخانه های نیسان از 17 مارس شروع شده و لغو فعالیت ها تا خاتمه ماه آوریل ادامه خواهد یافت.
تمام کارمندان و کارگران این کارخانه به مرخصی فرستاده شده اند.
این خودروساز ژاپنی که در ماه های پیش از شیوع ویروس کرونا با کاهش تقاضا روبرو شده بود، در سه ماهه اول سال 2020، افت 30 درصدی فروش را گزارش نموده است. تنها دو مدل نیسان مورانو و نیسان کیکس به ترتیب شاهد رشد فروش 34 و 11 درصدی بوده اند.
بیش از 1.1 میلیون شغل در صنعت خودروسازی اروپا تحت تاثیر قرار گرفته است
بر اساس داده های انجمن اروپایی فراوریکنندگان خودرو، حداقل یک میلیون و 110 هزار و 107 شغل در صنعت خودروسازی اروپا، از جمله انگلستان، تحت تاثیر تعطیلی کارخانه ها به دلیل شیوع کرونا قرار گرفته است.
اما تصور می گردد، تاثیر این ویروس بر کل زنجیره تامین خودرو بسیار گسترده تر باشد.
با در نظرگرفتن تعطیلی 16 روز کاری، حدود یک میلیون و 231 هزار و 38 خودرویی که باید طی این مدت فراوری می شد، فراوری نشده است.
صنعت خودرو در اروپا، 13.8 میلیون شغل در بخش فراوری، مونتاژ و کارخانه ها به شکل مستقیم و غیرمستقیم ایجاد می نماید.
فروش BMW و پورشه در سه ماهه اول سال 2020، به ترتیب 15 درصد و 20 درصد افت نموده است.
لغو شدن رویدادهای خودرویی
لغو شدن رویدادهای خودرویی از جمله نمایشگاه خودرو ژنو، از دیگر پیامدهای شیوع ویروس و تاثیر آن بر صنعت خودرو است. رقابت های گرند پریکس استرالیا کنسل شده و این مسابقات در بحرین، چین و ویتنام به تعویق افتاده است.
همچنین، مسابقات فرمول یک که قرار بود در ماه می برگزار گردد، به ماه جولای موکول شد.
برگزاری مسابقات گودوود Goodwood و Speed نیز به تعویق افتاده است.
چشم انداز بازار خودرو
به عقیده تحلیلگران، اگرچه کارخانه های خودروسازی در بعضی کشورها در حال بازگشایی هستند، اما روزهای وحشتناک این صنعت، هنوز فرا نرسیده است.
اول آنکه، ویروس همه گیر کرونا همچنان ناشناخته است و هنوز معین نیست که چه کسانی باید قرنطینه شوند.
مشکل دوم، تاخیری است که میان فراوری قطعات و زمان رسیدن این محصولات به کارخانه ها ایجاد می گردد.
این احتمال وجود دارد که تعطیلی و محدودیت ها، چه به شکل رسمی یا غیررسمی ادامه یابد. حتی در چین که قرنطینه برداشته شده، هنوز تعداد قابل توجهی از تامین کنندگان و کارخانه ها فعالیت خود را با ظرفیت کامل شروع ننموده اند. بخشی از نیروی کار کارخانه ها درگیر بیماری هستند و توانایی بازگشت به فعالیت را ندارند.
* بخش هایی از این گزارش برگرفته از منابع Cent، CNN و Autoexpress است.
منبع: تجارت نیوز